ترویج بازی‌های بومی محلی عامل حفظ نشاط و شادابی خانواده‌ها است

تاریخ : 14-09-1399, 12:05 نویسنده : halakouhi بازدیدها : 383

دکتر مرتضی پدریان: جلوگیری از بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی، جلوگیری از پرخاشگری و خشونت خانوادگی و ایجاد یک سیستم تخلیه هیجان سالم در بین خانواده‌ها سه هدف مهم احیا و ترویج بازی‌های بومی و محلی است.

مرتضی پدریان جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت و گوی اختصاصی با روابط عمومی هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان با اشاره به شرایط اجتماعی ایجاد شده به دلیل شیوع ویروس کرونا گفت: ما در حال حاضر نیاز به سیستم‌هایی داریم که بتوانند هیجان درونی افراد را تخلیه کنند.
 وی آموزش بازی‌های بومی و محلی را یکی از راه‌های مفید برای تخلیه هیجانات درونی افراد دانست و افزود: در گذشته به خاطر اینکه مردم از نعمت برق بهره‌مند نبودند شب‌ها زودتر به خانه می‌آمدند و ساعات بیشتری را در کنار یکدیگر سپری می‌کردند.
پدریان در ادامه گفت: افراد برای اینکه شب‌های بلند زمستان را سپری کنند دور همدیگر جمع می‌شدند و بازی‌های بومی و محلی که قابلیت انجام در خانه را داشتند اجرا می‌کردند و همین امر باعث تخلیه هیجانات آن‌ها می‌شد.
وی با بیان اینکه گسترش بازی‌هایی نظیر گل یا پوچ ، تیله بازی و یا کمی فرهنگی تر، حافظ خوانی، نقاله خوانی و شاهنامه خوانی را می‌توان بعنوان بازی‌هایی با زمینه فرهنگی نام برد گفت: احیای بازی‌های بومی محلی دارای دو کارکرد سلبی و ایجابی است.
پدریان تلاش‌های هیئت ورزش‌ روستایی و بازی‌‌های بومی محلی استان اصفهان در جهت احیا و ترویج این بازی‌ها را موثر دانست و تاکید کرد: جلوگیری از بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی، جلوگیری از پرخاشگری و خشونت خانوادگی و ایجاد یک سیستم تخلیه هیجان سالم در بین خانواده‌ها سه هدف مهم برای احیا و ترویج بازی‌های بومی و محلی است.
وی ادامه داد: احیای بازی‌های بومی و محلی در شرایط فعلی می‌تواند در حفظ شادابی و نشاط خانواده‌ها و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار تاثیر گذار باشد و باید حمایت‌های بیشتری از هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان شود.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
reload, if the code cannot be seen