علی صفایی: روستائیان از امکانات ورزشی بهره‌مند می‌شوند

تاریخ : 10-09-1394, 09:48 نویسنده : 1q2w3e4r5T^ بازدیدها : 2425
به گزارش روابط عمومی هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان اصفهان به نقل از روزنامه اصفهان زیبا، ورزشکاران روستایی تنها زمانی مورد توجه قرار می گیرند که جام قهرمانی المپیاد روستایی را که در حوزه استانی یا کشوری برگزار می شود بالای سر ببرند. به جز آن دیگر خبری از ورزش روستا در رسانه ها نیست و حرفی از آنچه که روستائیان به آن نیاز دارند تا نشاط و هیجان ورزش را در زندگی خود ببینند، زده نمی شود.
اما آنچه که نباید در حوزه ورزش کمرنگ شود و مغفول بماند نیاز به افزایش نشاط اجتماعی است، خواه این اجتماع یک کلانشهر باشد، خواه شهر باشد و خواه روستا. در هر صورت تقویت جایگاه ورزش در هر نوع جامعه‌ای باید مورد تأکید قرار بگیرد چون سلامتی پایه یک زندگی با نشاط است.
آنگونه که آمار نشان می‌دهد امکانات ورزشی در شهرها متناسب با جمعیت نیست. استان اصفهان در میان استان های سراسر کشور رتبه بیست و نهمی را از نظر سرانه ورزشی در اختیار دارد و این نشان می دهد در توسعه زیرساخت های ورزشی در شهرستان ها به ویژه کلانشهر اصفهان تلاش چندانی صورت نگرفته است. با اینکه شهر اصفهان از سرانه ورزشی بالایی به نسبت جمعیت خود برخوردار نیست اما در روستاهای این استان تلاش زیادی برای جذب عموم به امر ورزش صورت گرفته است تا حداقل اگر امکانات ورزشی در شهرهای پرجمعیت جوابگوی نیاز مردم نیست در روستاها نوجوانان و جوانان مستعد ورزش راهی برای پرداختن به فعالیت های ورزشی داشته باشند. یکی از این امکانات ورزشی که چند سالی است در روستاها به محلی برای توسعه نشاط تبدیل شده خانه های ورزش روستایی است.
علی صفایی دبیر هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان اصفهان دراین باره به اصفهان زیبا می گوید: مراجعه به روستاها نشان داد بانوان روستا برخلاف آنچه که تصور می کنیم از فقر حرکتی برخوردار است، همین موضوع باعث شد تا ساخت خانه های ورزش روستایی برای ارائه خدمات ورزشی به روستائیان مورد توجه قرار گیرد. ما به دنبال این موضوع طرح احداث خانه های ورزش روستایی را پیشنهاد دادیم و قرار بر این شد تا در هر روستا یک خانه ورزش تاسیس شود.
وی ادامه می دهد: اولین خانه ورزش روستایی در استان اصفهان سال 91 در کاشان راه اندازی شد و پس از آن تا به امروز هر ماه بین دو تا چهار خانه روستایی در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان به بهره برداری می رسد.
صفایی با اشاره به اینکه تا کنون موفق به احداث 50 خانه روستایی شده ایم می گوید: ما این آمادگی را داریم تا در همه روستاهای استان اصفهان خانه ورزش روستایی تاسیس کنیم. ما در استان نزدیک به 2 هزار روستا داریم که می توانیم تمامی این 2 هزار روستا را به خانه ورزش روستایی مجهز کنیم.
امکانات مورد استفاده در خانه های ورزش روستایی چیست و روستائیان با حضور در این خانه از چه میزان امکانات ورزشی برای پرداختن به ورزش بهره مند می‌شوند؟ دبیر هیات ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان اصفهان می گوید: امکاناتی که ما در اختیار این خانه های ورزش قرار می دهیم شامل میز تنیس روی میز، صفحه شطرنج، تخته دارت، تاتامی ورزش های رزمی، میز فوتبال دستی و امکاناتی از این قبیل است.
خانه های ورزش روستایی مراکزی هستند که نیاز به فضای بسیار بزرگی نیز ندارند. بر اساس آنچه که صفایی می گوید یک ساختمان 60 متری برای تجهیز به عنوان خانه ورزش روستایی کافی است. دبیر هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان اصفهان می گوید: سعی ما بر این است تا مراکزی که به عنوان خانه ورزش روستایی تجهیز می کنیم سرپوشیده باشد تا بانوان برای حضور در فعالیت های ورزشی با مشکلی مواجه نباشند.
وی ادامه می دهد: ما برای احداث خانه های روستایی از شورایاری و دهیاری ها درخواست مکان مناسب می کنیم و آنها نیز اماکنی که شرایط لازم را دارند در اختیار ما قرار می دهند در واقع اداره کل امور روستایی استانداری، اداره کل ورزش و جوانان، هیات های ورزشی و فدراسیون یاری دهنده ما در این راه هستند.
صفایی حضور روستائیان در خانه های ورزش روستایی را راهی مناسب برای یافتن استعدادهای ورزشی می داند و می گوید: مربیانی که پیش از این آموزش دیده اند در این مراکز حضور پیدا می کنند و نونهالان و نوجوانان مستعدی که در رشته های مختلف ورزشی نشانه های رشد در آنها دیده می شود را شناسایی می کنند و برای پرورش و آموزش به هیات های ورزشی معرفی می کنند. در حقیقت این مراکز ورزشی می توانند فرصت خوبی برای پرورش ورزشکاران مستعد نیز فراهم کنند.
نویسنده: مریم قمریان
علی صفایی: روستائیان از امکانات ورزشی بهره‌مند می‌شوند

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
reload, if the code cannot be seen