تازه ها
امروز : شنبه، 15 اردیبهشت 1403

بازی‌های بومی محلی جزئی از افتخارات کشور ایران هستند

تاریخ : 14-12-1399, 19:30 نویسنده : roosta بازدیدها : 435 نظرات : 0 موضوع : اخبار ویژه


رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان: بازی‌های بومی محلی جزو جدایی‌ ناپذیر اقوام و فرهنگ ما هستند که در آن‌ها نشاط، شادابی، سرگرمی و موسیقی وجود دارد و ما باید برای ترویج و حفظ آن‌ها به صورت ویژه تلاش کنیم.

به گزارش روابط عمومی هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان:
صبح امروز ۱۴ اسفند ماه مهدی اسدی رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی محلی استان اصفهان و حبیب‌الله ناظریان معاون ورزشی و تفریحی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به همراه اعضای هئیت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان از دوره مربیگری درجه ۳ بازی‌های بومی محلی که به همت کمیته آموزش این هیئت و به درخواست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از ۱۲ تا ۱۵ اسفند‌ماه سال جاری در حال برگزاری است بازدید کردند.
مهدی اسدی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه بازی‌های بومی محلی جزئی از اقوام و فرهنگ ایرانی هستند گفت: هدف از برگزاری این دوره ترویج ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی و حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی با تربیت مربیان متخصص در سطح استان است.
وی در ادامه گفت: برخی از کشورها این بازی‌ها را آراسته به لباس و قوانین کرده و بعد از ثبت جهانی و اضافه کردن آن‌ها به مسابقات آسیایی و جهانی دوباره آن‌ها را به ما برگردانده‌اند.
رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان با بیان اینکه بازی کبدی همان بازی زوست که کشور هند پس از ثبت جهانی این بازی به نام خود آن را دوباره به ما بازگردانده است تاکید کرد: کشور قطر نیز قصد دارد که بازی چوگان را به نام خود ثبت کند در حالی که این بازی جزئی از افتخارات ماست و نباید اجازه دهیم که سایر کشورها آن را به نام خود در جهان ثبت کنند.
وی در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بازی‌های بومی محلی را زنده کنید و ترویج دهید زیرا که جزو اقوام و فرهنگ ما هستند تشریح کرد: بازی‌های بومی محلی موارد نهفته بسیاری دارند و اگر ما به دنبال مسائلی همچون حماسی، نشاط، راحتی، دورهمی و کم هزینه بودن هستیم باید به سراغ بازی‌های بومی محلی برویم.
به گفته اسدی تلفیقی از بازی‌های بومی محلی و ترویج پوشش و لباس محلی به همراه موسیقی‌های حماسی، سنتی و محلی بهترین نوع استفاده از این بازی‌ها است که باعث ایجاد نشاط، شادابی و سرگرمی مشروع می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود ۱۱ سال است که این هیئت در این زمینه فعالیت می‌کند گفت: اولین جشنواره ملی روستا بزرگترین برنامه‌ای بود که توسط هئیت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان در شهرستان شاهین‌شهر برگزار شد.
رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان با اشاره به اینکه در این جشنواره یک زمین چمن به دو قسمت مساوی تقسیم شده بود که یک قسمت مخصوص مسابقات آقایان و قسمت دیگر برای مسابقات بانوان بود تصریح کرد: مسابقات بانوان و آقایان به طور همزمان برگزار شد و تماشاچیان نیز مردان و زنان بودند و چون لباس بانوان شرکت کننده در این مسابقات لباس محلی و کاملاً پوشیده بود مسابقات بدون هیچ حاشیه‌ای برگزار و به پایان رسید.
‏وی در خصوص جشنواره ملی عشایر‌ ایران نیز که در بخش مهردشت شهرستان سمیرم برگزار گردید ابراز داشت: برخی از بانوان عشایر با وجود داشتن سن بالا در مسابقات سوارکاری این جشنواره حضور داشتند.
اسدی در ادامه افزود: از همین موارد مشخص می‌شود که بازی‌های بومی محلی جزو جدایی‌ ناپذیر اقوام و فرهنگ ما هستند و در آن‌ها نشاط، شادابی، سرگرمی و موسیقی وجود دارد و ما باید برای ترویج و حفظ آن‌ها به صورت ویژه تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه بازی‌های بومی محلی را باید به فرزندانمان آموزش دهیم گفت: ورزش‌های امروزی نیاز به لباس و وسایل مخصوص به خود دارند درصورتی که این بازی‌ها بسیار کم هزینه و با کمترین امکانات قابل اجرا هستند.
رئیس هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان با اشاره به اینکه اگر بازی‌های بومیمان را زنده کنیم مانند این است که اقوام و فرهنگمان را زنده کرده‌ایم اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر همه افراد جامعه به نوعی وابسته به تلفن همراه و فضای مجازی شده‌اند و اگر بتوانیم بازی‌های بومی محلی را ترویج دهیم خواهیم توانست آینده‌ای درخشان برای خودمان و فرزندان‌مان رقم بزنیم.
گفتنی است دوره مربیگری درجه ۳ بازی‌های بومی محلی به مدت ۲ روز با استادی پوریا سهرابی به صورت تئوری و مجازی تدریس شد و دوره عملی نیز در سالن شهدای کرد‌آباد با حضور مربی بانوان هاجر عفادله در حال برگزاری است و به نفراتی که با موفقیت این دوره را به پایان برسانند از طرف فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی کارت مربیگری اعطا خواهد شد.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
reload, if the code cannot be seen