تازه ها
امروز : شنبه، 15 اردیبهشت 1403

فرهنگ اصیل و ساده زیستی در روستاها است

تاریخ : 6-05-1400, 16:18 نویسنده : roosta بازدیدها : 187 نظرات : 0 موضوع : اخبار ویژه


مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان: بیش از ۱۷۰۰ نقطه جمعیتی در سطح استان اصفهان وجود دارد که ۸۵۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت و دارای دهیاری هستند.

به گزارش روابط عمومی هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان اصفهان:
علی رحمانی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان در آیین تجهیز و راه اندازی ۱۵ باب خانه ورزش روستایی در ۹ شهرستان و تجهیز مجدد ۳۰۰ باب خانه ورزش در سطح استان اصفهان، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر گفت: جناب آقای امیری خراسانی به استان اصفهان خوش آمدید و تشکر می‌کنم از همه عزیزانی که دستی در کمک به ورزش روستایی دارند.
وی ادامه داد: بیش از ۱۷۰۰ نقطه جمعیتی در سطح استان اصفهان وجود دارد که ۸۵۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت و دارای دهیاری هستند که انشاالله با کمک آقای اسدی و همکاران ایشان و تلاش، کوشش و انرژی خاصی در امر ورزش روستایی دارند که جای تقدیر و تشکر دارد همه روستاها دارای خانه ورزش روستایی شوند.
علی رحمانی با بیان اينکه در دوران تصدی خودم در امور روستایی استان خیلی پیگیری کردم که روستاها از روستایی بودن خارج نشوند و تیپ شهری پیدا نکنند، گفت: در بحث معماری اسلامی و معماری سنتی نیز خیلی پیگیری کردم و سعی کردم به دهیاران و بخشداران بگویم که مواظب باشید نماهای شهری را وارد روستا نکنید و تیپ روستا را به هم نزنید.
وی افزود: در استان اصفهان فاجعه‌ای که بعد از انقلاب برای روستاها اتفاق افتاده این است که حدود ۴۰ درصد روستا به ۱۲ درصد تبدیل شده است و متاسفانه باید این خبر را بدهم که ما هر روز شاهد هستیم که یک روستا را به بهانه‌های مختلف تبدیل به شهر می‌کنند حتی همین امروز صبح بخشنامه‌ای را دیدم که روستایی در شهرستان فلاورجان تبدیل به شهر شده است و می‌دانید که این روستاها به واقع شهر نمی‌شوند و تنها اسمشان شهر می‌شود و فرهنگ، زبان، آداب و رسوم همان روستایی است که متاسفانه یکی برای رای یکی برای منافع شخصی پیگیری می‌کنند و بسیاری از روستاهای ما را تبدیل به شهر می‌کنند که البته من در شورای راهبردی جمعیت استان این را مطرح کردم و امیدواریم سازکاری برای این مسئله به وجود بیاید که به این راحتی نتوانند این اقدام را انجام دهند.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان تصریح کرد: طبق مطالعات و بررسی‌های کارشناسی بزرگ‌ترین ضرری که به یک منطقه جغرافیایی روستایی بخورد این است که تبدیل به شهر شود، سطح توقع تغییر کند و مظاهر شهری را به روستاها ببرند.
وی ادامه داد: فرهنگ اصیل و ساده زیستی در روستاها است و این تبدیل‌کردن‌ها ضمن اینکه تعداد روستانشین ما را کم می‌کند، مهاجرت به شهر را نیز افزایش می‌دهد.
رحمانی با تاکید بر حفظ آداب و رسوم وسنت گذشته اظهار کرد: ما نباید بدنبال فوتبال و ورزش‌های رزمی در روستاها نیستیم و نباید باشیم بلکه ورزش‌های محلی و روستایی را تقویت کنیم البته همه ورزش ها باید در کنار هم باشد ولی بسیاری از قهرمانان کشور از روستاها برخاستند و این بسیار خوشحال کننده است ولی به گونه‌ای باید باشد که به آداب و رسوم و سنت‌های محلی که در روستاها است بیشتر بها داده شود.
وی ادامه داد: محور فعالیت‌های هیات ورزش روستایی استان به گونه‌ای باشد که با برگزاری مسابقات بین بخشی، استانی، منطقه‌ای و کشوری هر چه بیشتر ورزش روستایی را معرفی کنند که این نوعی از معرفی فرهنگ روستایی به تمام مردم و کشور است.
علی رحمانی با اشاره به آمار معکوس مهاجرت از روستا به شهر در ۵ شهرستان استان گفت: امیدواریم که این ۱۲ درصد جمعیت روستایی به آمار سال ۱۴۰۵ اضافه شوند همانگونه که ۵ سال در سطح استان آمار معکوس دارند که تلاش‌هایی نیز در حال انجام است تا از بروز این پدیده جلوگیری شود.
وی افزود: متاسفانه حدود ۳۵ شهر از اول انقلاب به ۱۱۲ شهر افزایش یافته است که بین ۳۰ تا ۴۰ شهر هستند که وقتی می‌رویم، مشاهده می‌کنیم که روستا است و امیدواریم یک روز این حرکت خاتمه پیدا کند و جمعیت روستایی ما بیشتر شود.
رحمانی با بیان اینکه باید به روستانشینی توجه ویژه کرد گفت:
باید به اشتغال و ورزش در روستاها بها بدهیم زیرا بنده معتقدم که حفظ روستاها فرهنگ دینی و مذهبی، آیین‌ها و مسلک‌‌مان را تقویت می‌کنیم و هر چقدر روستاها را به سمت شهر شدن سوق دهیم، هیچ چیزی غیر از ضرر نخواهیم دید.
وی ادامه داد: البته من افتخار دارم که بگویم جلسه‌ای نیز دیروز با سرهنگ رجبی رئیس بسیج ورزشکاران استان اصفهان در خصوص بهره‌برداری از ۵۷ سوله ورزشی در سطح روستاها که حدود ۸۰ درصد تکميل شده‌اند داشتیم.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری اصفهان گفت: مدیر روستا دهیار است و نظام قبول کرده است که بالاترین مدیر منطقه جغرافیایی روستا، دهیار است دهیارها امور بحران، ورزش، فرهنگی، اجتماعی، سلامت و کرونا را در روستاها مدیریت می‌کنند و در کل نماینده حاکمیت در روستاها هستند.
وی افزود: فدراسیون و هیات استان همکاری کنند تا با بهره‌گیری از توان دهیاران ۵۷ سالن ورزشی که سپاه‌ صاحب‌الزمان تا ۸۰ درصد آنها را پیشبرد است و بزودی تکميل و آماده بهره برداری می‌شود، تجهیز و افتتاح شود.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
reload, if the code cannot be seen