تازه ها
امروز : شنبه، 15 اردیبهشت 1403

نشست خبری رییس هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی شهرستان لنجان باحضورخبرنگاران برگزارگردید

تاریخ : 27-03-1396, 19:02 نویسنده : roosta بازدیدها : 799 نظرات : 0 موضوع : خبرها
امیرحسین صمدانی در نشست با خبرنگاران، بازی های بومی و محلی را گنجینه ای از فرهنگ ناب ایران اسلامی دانست و اظهار کرد: ورزش‌های سنتی و بازی‌های بومی و محلی به عنوان گنجینه‌ای از باورهای فرهنگی اقوام، ضمن داشتن پیوند ناگسستنی با یکدیگر، نشان هویت و فرهنگ هر کشوری و بخشی از میراث آن است از این رو باید گفت بازی های بومی و محلی بخشی از هویت ما به شمار می آید چراکه این بازی ها سرشار از آداب و رسوم و خرده فرهنگ هایی است که بیانگر فرهنگ غنی و اصیل مردمان هر دیار است.

وی افزود: از سوی دیگر بازی های بومی و محلی دارای جنبه‌های نشاط و شادابی و پیوستگی عمیق با زندگی و معیشت مردم است و از این جهت یکی از مهم‌ترین اجزاء فرهنگ و فولکلور مردم هر ناحیه به شمار می‌آید لذا به دلیل شرایط اقلیمی متفاوت هر یک از اقوام، بازی‌ها و سرگرمی‌های رایج در میان مردم ایران اسلامی نیز از تنوع بسیاری برخوردار است.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی شهرستان لنجان بازی های بومی و محلی را بن مایه های فرهنگی ایران اسلامی دانست و تصریح کرد: بازی های بومی و محلی گنجینه ای تمام نشدنی از همه فاکتورهای آمادگی جسمانی و رنگین کمانی از فرهنگ ناب ایرانی درخود نهفته دارند؛ با دیگران بودن، آنها را شانه به شانه خود حس کردن، با آن ها به رقابت برخاستن و توانایی های خویش را محک زدن می تواند از انگیزه های قوی انسان برای بازی و فعالیت های بدنی باشد.

بازیهای بومی و محلی در متن زندگی ورزشی مردم قرار گیرد

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه مشکلات بیماری های غیرواگیر و کم تحرکی در کشور دامن شهرنشینان و روستانشینان را گرفته است و براساس گفته پزشکان ورزش و انجام بازی های قدیمی بومی و محلی تنها راه درمان این بیماری هاست از این جهت می توان گفت باتوجه به اینکه بازی های بومی و محلی متنوع بوده و با نهایت آزادی و بدون مقید بودن به مکان، زمان و ابزار دست و پاگیر، قابل اجرا هستند می تواند در این حوزه بسیار کارآمد باشد.

صمدانی اضافه کرد: از سوی دیگر این بازی ها با توجه به نوع الگوی اجرا و پیچیدگی مهارتی آن، کمک شایانی به افزایش آمادگی انرژی، حرکتی و مهارتی در سنین پایه برای ورود به عرصه ورزش قهرمانی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بازیهای بومی و محلی باید در متن زندگی ورزشی مردم قرار گیرد، یاداور شد: ما معتقدیم که ورزش های بومی جزء اصلی و جدانشدنی فرهنگ و ملیت ما ایرانی هاست که باید سینه به سینه به نسل های آینده منتقل شود اما متاسفانه با ظهور بازی های رایانه ای و شبکه های مجازی و غیره این فرصت عظیم را از دست داده ایم از این رو تلاش کرده ایم با قوت تمام در مسیر احیای ورزش های قدیمی و سنتی در شهرستان لنجان گام برداریم.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی شهرستان لنجان عنوان کرد: باید توجه داشت که بازی به طور عام و بازی‌های پرورشی و بومی و محلی به طور خاص در کودکان اهمیت ویژه‌ای دارد و این در حالی است که بسیاری از والدین بر این باورند که بازی تنها با هدف گذران وقت برای کودک و ایجاد سرگرمی برای کودکانشان طرح‌ریزی می‌شود، در صورتی که می‌توان گفت سهم عظیمی از هویت و تجارب کودک در این بازی‌ها کسب می‌شود، در همین راستا در سال ۹۵ چهار خانه ورزش روستایی در شهرستان لنجان افتتاح شد.

برگزاری ۴ دوره المپیاد ورزش روستایی درون شهرستانی در دو بخش بانوان و آقایان در لنجان

وی بیان کرد: برگزاری ۴ دوره المپیاد ورزش روستایی درون شهرستانی در دو بخش بانوان و آقایان، تجهیز جمعی از روستاهای لنجان، بیمه‌شدن بیش از ۲۰۰ ورزشکار در سال گذشته از جمله اقداماتی است که در این حوزه برداشته شده است تا شاهد رونق بازی های بومی محلی در شهرستان لنجان باشیم.

صمدانی به تشریح دیگر فعالیت‌های هیئت ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی شهرستان لنجان پرداخت و گفت: برگزاری بازی‌های بومی و محلی در شهرهای شهرستان لنجان، مشارکت در المپیادهای ورزشی مدارس، اعزام ورزشکاران به مسابقات استانی، تشکیل شواری ورزشی در روستاهای شهرستان لنجان و همچنین برگزاری همایش پاکسازی محیط زیست از دیگر برنامه‌های این هیئت با کمک هیئت استان اصفهان؛ فرمانداری شهرستان و اداره ورزش جوانان شهرستان لنجان بوده است.

مشاورفرماندارتصریح کرد: ما معتقدیم ایران اسلامی دارای فرهنگ کهن و غنی و تمدنی با اصالت است لذا احیای سنت‌ها و بازی‌های محلی و بومی و کهن به کاهش های آسیب های اجتماعی در عصر کنونی بسیار کمک می کند از این رو نباید اجازه داد تا برخی از بازی‌های محلی و کهن ما در دنیای رنگارنگ تکنولوژی پیشرفته فعلی به دست فراموشی سپرده شود.

رئیس هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی شهرستان لنجان ادامه داد: به جرات می‌توان گفت آنچه موجب سلامتی و شادابی روحیه مردم در روزگارانی که کمترین امکانات تفریحی وجود داشته، ورزش و بازی‌های جمعی بوده است و اکنون با پیشرفت امکانات و وجود شرایط لازم برای پرداختن به ورزش، ضرورت توجه به این امر بیش از پیش احساس می‌شود.

ترویج بازی‌های محلی به کاهش آسیب اجتماعی کمک می‌کند.

وی اضافه کرد: همانطور که در شهرها و مناطق پرجمعیت به نیازهای جوانان توجه و برای غنی کردن اوقات فراغت و همچنین شکوفایی استعدادهای ورزشی آنها تلاش می‌شود، در روستاها هم این نیاز احساس می‌شود و توجه نکردن به آنها می‌تواند مهاجرت به روستاها و کاهش نیروهای مولد و خلاق در مناطق روستایی را درپی داشته باشد.

صمدانی در پایان با اشاره به حرکت هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی شهرستان لنجان به سمت کاهش آسیب های اجتماعی، بیان کرد: ایجاد نمایشگاه ها و همایش مبارزه با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی در سطح روستاها برخوردار است و برای اولین بار در کشور هیئت ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی شهرستان لنجان در این مهم پیشتاز بوده است.

نظر دهید :

نام شما :*
ایمیل شما :
نظر شما :
  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent
کد را وارد کنید : *
reload, if the code cannot be seen